Social Media

Waarom als bedrijf op Social Media actief zijn?

Het media landschap verandert constant. Interne en externe communicatie en marketing verschuiven in de richting van interactieve communicatie. In tegenstelling tot traditionele media of websites, vindt er weinig tot geen redactionele regie plaats; het initiatief en de regie ligt bij de gebruikers.

  • Bereik

    Bereik van een groot aantal mensen waardoor relaties met klanten aangegaan en onderhouden kunnen worden

  • Naamsbekendheid

    Social Media vergroot de naamsbekendheid van uw organisatie

  • Interactie

    Eenvoudige interactie met uw doelgroep(en) en niche communities

  • Verspreiding

    Snelle verspreiding van commerciële boodschappen

  • Vindbaarheid

    Actief aanwezig zijn op Social Media zorgt voor goede vindbaarheid binnen de zoekmachines

  • Meer bezoekers

    Door Social Media krijgt uw website meer (gerichte) bezoekers

  • Laagdrempelig

    Klanten stellen eerder vragen via Social Media dan zij bellen of mailen

  • Relatief goedkoop

    Social Media kan goedkoper zijn dan adverteren in de traditionele media.

  • Recruitment

    Personeelswerving (LinkedIn)

Waarom als bedrijf op Social media?

Tegenwoordig kan je als bedrijf niet meer om de sociale media heen. Er zijn op dit moment veel platforms die er allemaal voor zorgen dat er interactie tussen de gebruikers tot stand komt.

Via sociale media delen bezoekers foto’s, video’s en belevingen maar ook worden er vragen gesteld, tips gegeven en beoordelingen achtergelaten. Veel gebruikte netwerken zijn Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Google+, Tumblr, Snapchat, YouTube, Periscope en Vimeo. Het ene netwerk richt zich op video’s, het andere op beleving, foto’s of een combinatie daarvan. Ook zijn er zakelijke toepassingen zoals binnen Google+ natuurlijk LinkedIn.

Als organisatie is het goed om binnen het marketing vakgebied te bepalen welke sociale media voor welke doeleinden ingezet zouden kunnen worden. Het is natuurlijk mogelijk om binnen de eigen organisatie sociale media in te zetten in plaats van bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Zo ontstaat er een interactieve dialoog waardoor de organisatie snel in contact komt met de echte mening van iedereen.

Waarom als bedrijf op Social Media inzetten is de vraag die mij vaak gesteld wordt. Als reorganisator van sales afdelingen heb ik gemerkt dat sociale media kanalen als verlengstuk van de standaard sales werkzaamheden ingezet kunnen worden. Maar ook bij veranderings-processen, als de bedrijfscultuur aan het veranderen is bijvoorbeeld, binnen de organisatie kan sociale media aangewend worden om discussies over noodzaak en nut van veranderingen aan te zwengelen en machtsverschillen te overbruggen.

Ervaring heeft mij geleerd dat het belangrijk is om de juiste sociale media kanalen in te zetten die passen bij de organisatie en de doelstellingen. Ga niet op allerlei Social Media netwerken lukraak berichten plaatsen maar ga doelgericht te werk want u kunt veel voordeel halen uit het gebruik van Social Media.